لاسپاره: ترجمه ی فارسی

لاسپاره چیست؟

لاسپاره ، شلوار گیله مردی است که به هنگام کشتی می پوشند،گرچه لاسپاره به طور کلی شلوار های قدیمی مردان گیل و دیلم بو که در گذشته می پوشیدند.لاسپاره از دو بخش تشکیل شده است : لاس + پاره ، که لاس یا لا یا لاه در زبان گیلکی میشود چرم و یا نوعی ابریشم ارزان قیمت که احتمالا همان کژ یا کج فارسی است که از آن خفتان(کژآگند) و لاسپاره می دوختند. لاسپاره ی چرمی نیز داشتیم که به جای کژ از چرم برای دوختن آن استفاده می شد که امروزه کمتر یافت می شود.بخش دوم لاسپاره نیز ، پاره است که به معنای تکه ، پاره ، بخشی از چیزی که در مجموع به معنای تکه کژ یا تکه چرم و یا شلوار چرمی و کژی می شود.

 

چرا از لاسپاره برای کشتی گیله مردی استفاده می کردند؟

هم چرم و هم لاس یا لاه همانگونه که گفتم از ابریشم است و ابریشم نیز استحکام زیادی دارد و به هنگام کشتی نیز احتمال پارگی کم بوده و کمتر پیش می آم که در هنگام کشتی پاره و جِر خورده شود.

لاسپاره را چگونه می دوختند:

لاسپاره را با نخ و پارچه ی ابریشمی (لاس و یا همان کژ) و پاچه ی آن تنگ و چند لا بوده که هنگام گرفتن و فنون کشتی پاره نشودو یا به زیر پای کشتی گیر گیر نکند و زمین نزند. در کمرگاه نیز همینگونه بوده و نیازی به شال یا کمربند نداشته . بر روی دو طرف لاسپاره یا نوار سفید و یا سرخی که مشخصا کشتی گیران را با این دو رنگ مشخص میکردند و بر خلاف کشتی های امروزه که از دو رنگ قرمز و آبی استفاده می شود. رنگ شلوار نیز عمدتا تیره و سیاه بود گرچه امروز در دوره ی ما کشتی گران شلورا  سفید رنگ هم می پوشند.

 

در این تصویر لاسپاره به خوبی مشخص است.

[ یک شنبه 13 مهر 1393 ] [ 10:18 ] [ دهیوپت(ع.ر) ] [ بازديد : 3936 ] [ نظرات () ]
آداب و آیین مراسم کشتی گیله مردی در فرهنگ گیلان

وانیویس نوم: آداب و آیین مراسم کشتی گیله مردی در فرهنگ گیلان

بنویشته کس: امیرهوشنگ برونی

ولگون: 15 ولگ

فرمت: pdf

جیرکش واسی بشین بنویشته ی ایدامه

 

ادامه مطلب

[ شنبه 5 مهر 1393 ] [ 9:17 ] [ دهیوپت(ع.ر) ] [ بازديد : 3634 ] [ نظرات () ]
لاسپاره

لاسپاره چیسه؟

لاسپاره ، گیله مردی شلواره گونن که کوشتی زمات مین خوشونه تن دگونن. گرچی لاسپاره به طور کلی گیلون قدیمی شلوار مرداکون بو که دیباره(گذشته) مین پوشِیین.لاسپاره دوته بخش جی دورسته بو : لاس+ پاره ، کی لاس یا لا یا لاه گیلکی مین بنه چرم و یا نوعی ابریشم که احتمالا فارسی مین بنه هو کژ یا کج کی نوعی ارزون ابریشم ایسه و اونه خفتان و لاسپاره جی ایستفاده گودن.و لاسپراه ی چرمیم دشتیم که الون ده کمتر پیدا بَنه.پاره ام بنه هو تیکه ، پاره که در کول معنی دنه تکه چرم یا تکه کژ و تنکه ای لاس امره بودوخته بوبو ببی.

چره لاس جی گیله مردی کوشتی واسی ایستفاده گودن:

لاس یا لاه ایوتری ی بوتم از ابریشم ایسه و ابریشمم اسنحکام زیادی دنه کوشتی مین احتمال پارگی کم بو و کمتر پیش امو که کوشتی مین لاسپاره دوسسنه بی و پارِوَه بی. 

لاسپارهَ چتو دوتن:

لاسپاره ابریشمی یا لاس نخ امره دوتن و اونه پاچه چن لایه گیتن که فند زیین مین دوسسنه نبی و یا کوشتی گیر پا جی نشی و زیمین نزنی. اونه کمره و قیشگا سرم هیتو بو چنونچه قیش نیاز ندشت و فشک سرم چن لایه گیتن. لاسپاره دو طرفه سر یا نوار سیپید گیتن یا سورخ که ای نشونه دنه که کوشتی گیرونِ ای دو رنگ امره موشخصه گودن و برخلاف کشتی فعلی که قرمز و آبی پوشنن گیله مردی کوشتی مین خواه دو رنگِ سوره سفید مشخص ببی. لاسپاره رنگم سایه بو گرچی تازگی امه دوره مین کوشتی گیرون سفید لاسپارم پوشنن.

 این تصویر مین لاسپاره به خوبی موشخص ایسه.

 

ترجــــــــــــــــمه ی فــــــــــــــــــــارسی

[ جمعه 4 مهر 1393 ] [ 17:51 ] [ دهیوپت(ع.ر) ] [ بازديد : 4125 ] [ نظرات () ]
لافندبازی

یکته جی گیلون قدیمی آیینون که گیله مردی کشتی امره توشکه خونه. چره که ای لافندبازی دیباره مین گیله مردی کوشتی امره یکته بو ینی گیله مردی نمایشی حرکات بو که گیله مردی کوشتی گیرون انجام دان.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ادامه مطلب

[ شنبه 19 بهمن 1392 ] [ 21:6 ] [ دهیوپت(ع.ر) ] [ بازديد : 3785 ] [ نظرات () ]
فرده روز گیله مردکارون

[ دو شنبه 14 بهمن 1392 ] [ 11:37 ] [ دهیوپت(ع.ر) ] [ بازديد : 4346 ] [ نظرات () ]
گیله مردی کوشتی

گیله مردی کوشتی یکته جی باستونی کوشتیون ایسه که دسته کم وگردنه به 3500 سال پیش.ای کوشتی مین کی سبک خیلی خیلی خاصی ایسه جه کوشتی  چره که شانه موشت و لگد جی ایستفاده گودن. لگد فقط شانه جیرتنه زیه یِن و اونم توُودن حریف واسی. موشتم خواه به نحوی ایستفاده گودن که کمانه وار ببی ینی موشت زیین بوکس و کونگ فو و و شرقی رزمون موسون نیه و نشانه وینی سر موشت زیین.

گیله مردی کوشتی هم چنانچه بوتم دسته کم وگردنه 3500 سال قبل و البته ای رزم کیانیون و حضرت زرتوشت امره توشکه خونه. داستان ای قرار جی بو که بعد ای که کیانیون زرتشتی وه بون خواسن دیگر گودونم(قبایل) به خوشونه دین در بارن و ورن یا هو گیلون قبایل مقاومت بودن و زرتشتی نبون چره که طبق ای داستان گیلانیون خوشونو یکته آیینی رزم امره آموزش دان و هینه واسی جنگاوری مین سرامد بون و هینه واسی حضرت زرتشت کیانیون دسترو دنه که گیلانیون موسون خوشونه ارتیش آمزش بدان. شاید او رزمی که ای داستان مین بوما هی گیله مردی رزم بو که البته بعدیم نیه چره که حضرت زرتوشت زمات ای بازه زمانی مین بو: 3700- 8500 سال پیش که ای زمان ، ای احتمال قوی تره کونه.

 

 

 

 

 

ادامه مطلب

[ دو شنبه 14 بهمن 1392 ] [ 11:30 ] [ دهیوپت(ع.ر) ] [ بازديد : 4288 ] [ نظرات () ]
آخرين مطالب
خط گیلکی (1395/08/06 )
gilaki music (1394/12/01 )
بیه لاکو... (1394/11/26 )
خط گیلکی (1394/11/22 )
صفحات وب